חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תוספי מזון והשיניים

אם אתם כמוני אז אתם משתדלים להתאמן בצורה סדירה בין אם זה לקראת תחרות, רכיבה, או סתם כדי לשמור על אורך חיים בריא. בין כך או כך הייתי מנחש שכולנו חושבים שאנחנו אנשים בריאים ואנו גאים בכך.

בין אם אתם מתאמנים לקראת טריאתלון אילת, איש ברזל שקרב ובא, רכיבת הגרנד פונדו, אתם סופרים קלוריות ומשקיעים המון אנרגיה בתפקוד הנכון של המכונה היקרה ביותר – הגוף שלכם.

רובנו סומכים על פחמימות כאבן יסוד באימונים ותחרויות ארוכות. בעוד שיש הרבה מחקרים המגבים את החשיבות של סוכרים פשוטים כבעלי יכולת של מתן אנרגיה כמעט מידי, ישנם מחקרים המעידים על התופעות השליליות של פחמימות אלו על השיניים שלנו.

צבעים מלאכותיים, חומצות, סוכרים ותחליפי סוכר אינם תורמים להיגיינת הפה ואף להפך מכך, הם מעודדים את ההתרבות של החיידקים המזיקים שנמצאים אצל כולנו בפה.

בד"כ אנו נמצאים במצב של שווין יחסי בין החיידקים הטובים והרעים בפה. מצבי לחץ, מחלה שינוי הרגלי אכילה וריבוי אכילת סוכרים מפרים את שיווי המשקל הזה. חוסר שיווי המשקל מאפשר לחיידקים המזיקים להתרבות. חיידקים מזיקים אלו יכולים לגרום למחלת חניכיים ולעששת (חורים) בשיניים.

רכיבה על אופניים ומחלות חניכיים

ספורטאים בקבוצת סיכון לעששת ומחלות חניכיים

ע"פ מחקרים מסתמן שספורטאים ככל הנראה נמצאים בקבוצת סיכון לחלות בעששת ובמחלות חניכיים. מחקר משנת 2015 מצביע על כך שלספורטאים מקצועיים יש הגיינה אוראלית ירודה לעומת אנשים שאינם ספורטאים. ומחקר נוסף מצביע על כך שרק 3% מהטריאתלטים שנבדקו, אמרו שהם מודעים לאפקטים של תוספי התזונה שלהם על בריאות הפה.

העובדה היא שתוספי התזונה שאנו סומכים עליהם במהלך האימונים המפרכים הם מלאים בסוכר, ולרוב מאוד חומציים ופוגעים בשיניים שלנו. אינני מציע להפסיק את השימוש בהם, אך לדוגמא אני משתדל ללגום לסירוגין מים מינרליים אשר בד"כ יש לה pH גבוה יותר ועל כן מאזנים את החומציות של משקה האנרגיה שלי.

עוד טיפ שאני ממליץ לכם לאחר יום רכיבה ארוך, שצרכתם קלוריות רבות ותוספים למיניהם, הוא לצחצח את השיניים ביתר קפדנות באותו ערב ועם משחות שיניים עם ריכוז פלואוריד גבוה, בסביבות 1500 PPM. עם רשימה ארוכה ויקרה של ציוד מעולה לרכיבה, שחיה, ו/או ריצה, הייתי ממליץ לכם להשקיע מעט יותר ולקנות מברשת שיניים חשמלית טובה אשר מותאמת לצרכים הספציפיים שלכם. לאנשים שסובלים מיובש פה מודגש בזמן האימונים הייתי ממליץ על צחצוח שיניים מיד לאחר האימון זאת מכיוון שהרוק שאמור לנטרל ולהגן על השיניים ככל הנראה פועל בצורה ירודה.

ניתן גם לנסות להכין משקאות אנרגיה ביתיים שמכילים 50% מיץ פרי טבעי ו-50% מים. משקה זה יהיה פחות חומצי ממשקה מסחרי שמכיל בד"כ חומצת לימון שמופיע גבוה יחסית ברשימת הרכיבים (ובנוסף לא תכניסו לפה כל מיני צבעי מאכל למיניהם), דבר אשר ימנע שיניים צהובות וישמור על חיוך לבן יותר.

ה – VO2 max או Lactate threshold שלכם מעניינים יותר משמירה על היגיינה אוראלית. אבל כאב שיניים שמשבית אתכם מאימון או תחרות מבאס הרבה יותר…..

 נכתב על ידי ד"ר יואב אורבך, רופא שיניים וספורטאי מושב.

לבדיקת רמת סיכון אישית לעששת ומחלת חניכיים ובניית תכנית מתאימה צרו איתנו קשר – מרפאת שיניים בירושלים

תפריט נגישות

יש דברים שלא כדאי לחכות איתם..
       התקשרו עכשיו, או השאירו פרטים
ותתחילו לחייך.