חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

כל מה שצריך לדעת על שיניים צהובות

שיניים צהובות הן תוצאה של שכבת אימייל דקיקה החושפת שכבת דנטין, לה מראה צהוב. כלומר, ככל ששכבת האימייל אצלכם דקיקה יותר כך עולה הסיכוי שהגוון שיתקבל יהיה בעל מראה צהבהב יותר.

שכבת האימייל היא השכבה הבולטת כלפי חוץ והיא זו המגנה על חומר השן. מתחתייה מסתתרת שכבת הדנטין, בעלת המראה הצהוב, וכך אנחנו זוכים לראות את המראה, הלא כל-כך מלבב של שן צהובה ולא אסתטית.

בשורות הבאות נבין את כל הסיבות שיכולות לגרום למראה של שיניים צהובות, נבין כיצד ניתן למנוע את הצבע הצהוב של השן, אם בכלל, ונסקור את הפתרונות העדכניים והאסתטיים ביותר המקנים טיפול לשיניים צהובות.

שיניים צהובות

שיניים צהובות פוגעות במראה האסתטי, בתדמית ובביטחון העצמי

מה לא נאמר כבר על מראה אסתטי, על כך שאפילו ילדים קטנים מעדיפים אנשים בעלי מראה אסתטי נאה (מחקרים שנערכו בנושא והראו שילדים נמשכים יותר לאנשים בעלי מראה חזותי נאה) ועל הדימוי העצמי של בני אדם הנגזר מהמראה החיצוני שלהם.

שיניים הם אחד הסממנים הבולטים ביותר במראה החיצוני של אדם, ויש אף מי שנוטה לשפוט אחרים על סמך מראה השיניים שלהם. אם לא ניתמם ונרד לעומק השן נבין כי שיניים צהובות הן אכן בעיה אסתטית וכי 15% מהאוכלוסייה חש אי נוחות ביחס לצבע השיניים, ויש לתת כךן פתרון הולם ולבן.

במרוצת השיניים הבינו רופאי שיניים את הדרישה ההולכת וגוברת של האוכלוסיה והתחילו להעמיק בחיפוש אחר פתרונות אסתטיים, שיעלו יחד עם פתרונות פונקציונליים אידיאליים לבעיית השיניים הצהובות. על מנת להבין מהו הפתרון האולטימטיבי עבורכם נסקור את הסיבות השונות לשיניים צהובות. בעזרת הבנת הבעיה נבין כיצד ניתן לפתור אותה ולמנוע את חזרתה בעתיד.

סובלים משיניים צהובות?
קבעו פגישה במרפאת השיניים של ד"ר יואב אורבך בירושלים לטיפול מהיר ותוצאות מדהימות

9 סיבות לשיניים צהובות והטיפול המומלץ

ישנן אינספור סיבות לשיניים צהובות עם גורמים ומשתנים רבים אך בשורות הבאות נמנה את המרכזיות והשכיחות שבהן. זכרו כי גם אם אתם חושדים בסיבה אחרת לשיניים צהובות אין זה אומר כי לא ניתן לפתור אותה בצורה יעילה.

1. שיניים צהובות על רקע גנטי

לא כולנו נולדנו עם גנטיקה מושלמת, והאמת רובנו לא. שיניים צהובות מלידה הן בהכרח כוח המציאות. לא אחת אנחנו רואים ילדים עם שיניים צהובות ונוטים להשליך את זה על הזנחה דנטלית. נכון שלפעמים אכן מדובר על הזנחה אך במקרים לא מעטים מדובר על גנטיקה שקבעה כי לאדם ישנה שכבה דקיקה של אימייל החושפת במלוא הדרה את שכבת הדנטין הצהובה.

אם גם אתם זוכרים את עצמכם משחר ילדותכם עם שיניים צהובות אז ייתכן כי זוהי הסיבה שהובילה לכך. אל תאמרו נואש וגם אם לא ניתן לשפר את הגנטיקה בהחלט ניתן לשפר את הגוון. לאנשים בעלי שיניים צהובות מלידה אנחנו ממליצים לפעול באחת משתי דרכים:

טיפול להלבנת שיניים על רקע גנטי:

– הדרך הראשונה היא הבהרת שיניים המתבצעת באמצעות סד המחמצן את השכבה הסוררת ומקנה מראה בהיר יותר לשן. זוהי האופציה הפשוטה והזולה יותר.


– האופציה השנייה, שהיא מורכבת ויקרה הרבה יותר היא ציפוי של שכבת האימייל באמצעות חרסינה. ציפוי? כמה פשוט, ככה גאוני.. ציפוי חרסינה לשיניים המודבק על גבי השיניים הקדמיות מעניק מראה לבן, בוהק ויציב לאורך שנים ללא צורך בתחזוקה אינטנסיבית. מדובר על טיפול המשלב לעיתים ליטוש של שכבת חומר שן דקיקה וציפוי באמצעות קליפת חרסינה איכותית, הדומה לעדשת מגע.

שיניים צהובות לפני ואחרי

2. שכבת האימייל לא הופכת עבה יותר עם השנים…

כפי שהבנתם שכבת האימייל היא שחקן מרכזי בצבע השן הנגלה לעיני כל. ככל האיברים וחלקי הגוף גם היא לא הופכת צעירה יותר עם השנים. כחלק מתהליך ההזדקנות מאבדת שכבה זו מהממדים שלה והופכת לדקה יותר עם השנים. כך נחשפת לה שכבת הדנטין הצהובה ומקנה לשיניים מראה צהוב יותר.

טיפול לשיניים צהובות עקב איבוד שכבת האימייל:

במקרה של שיניים צהובות בשל תהליך הזדקנות טבעי אנחנו נמליץ על הלבנת שיניים בלייזר. שימוש בתאורת לד יחד עם ג'ל הלבנה שיסייעו להבהיר את השיניים עד ל-9 דרגות פחות מהמצב הנוכחי. את ההלבנה בלייזר מחזקים באמצעות הלבנה ביתית להאצת התהליך ולהבטחת התוצאות.

3. תרופות יכולות לגרום לשיניים צהובות

בעיקר בקרב ילדים עולה הסיכון כי תרופות מסוימות דוגמת אנטיביוטיקה (וליתר דיוק דוקסיציקלין וטטרציקלין) וכך גם תרופות כגון כלורהקסידין ואנטי היסטמינים עלולות להכתים את צבע השן.

גם נשים בהריון יכולות להשפיע על צבע השיניים של העוברים שלהם בשל אנטיביוטיקה הנצרכת בתקופת ההריון.

שיניים צהובות אצל ילדים, מה עושים?

הטיפול במצב זה הוא מורכב יותר מאחר ולא נבצע הלבנת שיניים לילדים קטנים ולא נמליץ להם על ציפוי שיניים… אם שיני החלב הן צהובות אז נמתין עד החלפתן הטבעית. בכל מקרה נמליץ על ביקורים תדירים אצל השיננית, כן גם לילדים. השיננית תסיר את האבנית ותסייע לילד לרכוש הרגלי צחצוח נכונים. כמו כן, תמליץ השיננית על המזונות והמשקאות מהם כדאי להתרחק.

4. אתם לא חפים מפשע – שיניים צהובות נגרמות בשל הרגלים לא בריאים

יכול להיות שאתם עם גנטיקה מעולה, צעירים אך עם שיניים צהובות, הכיצד? גם להרגלי הצחצוח שלכם, למספר הביקורים אצל השיננית ולכמות הביקורים אצל רופא השיניים יש השפעה על צבע השיניים. היגיינה אידאלית הכוללת צחצוח שיניים פעמיים ביום, שימוש יומי בחוט דנטלי, ביקור תדיר אצל השיננית אחד לחצי שנה וביקור אצל רופא שיניים שיתרשם ממצב הפה יתרמו רבות למניעת הצהבת השיניים.

מנגד, הזנחה של חלל הפה ושגשוג של חיידקים יובילו להצטברות הרובד החיידקי על שן, פגיעה בשכבת האימייל וחשיפת יתר של שכבת הדנטין הצהובה.

שיניים צהובות

5. עישון לא עולה בקנה אחד עם שיניים לבנות

נקבנו בחמישה עשר אחוזים מכלל האוכלוסייה אשר אינם שבעי רצון מצבע השיניים שלהם, אך כאשר מדובר במעשנים המספרים הללו מכפילים את עצמם. קרוב ל-30 אחוזים מאוכלוסיית המעשנים סובלים מדרגות שונות של שיניים צהובות (פי שניים מאוכלוסיה בריאה).

אז יחד עם עליית הסיכון לסרטן הפה, פגיעה בחוש הריח והטעם, קמטים ועוד שלל נגעים ומפגעים גם צבע השיניים נפגע ומצהיב.

טיפול לשיניים צהובות בקרב מעשנים הוא מורכב יותר מאחר והם לא מפסיקים לעשן לאחר תהליך הלבנה כזה או אחר. לכן, במקרה של מעשנים רצוי לבצע הלבנה באמצעות ציפוי לשיניים. המראה שמתקבל מציפוי שיניים הוא אחיד, נקי ולבן, ונשאר כך לאורך זמן.

6. משקאות עם רמת חומציות גבוהה עשויים להכתים את השיניים

קולה, סודה, קפה, תה ויין לבן הם בעלי פוטנציאל להכתים לכם את השיניים. החומציות שבמשקאות מכרסמת בשכבת השן החיצונית (האימייל) ולצערנו הוא אינו מתחדש מעצמו.

הטיפול במקרה של שיניים צהובות עקב צריכת משקאות בעלי רמת חומציות הוא הלבנת שיניים בלייזר. הלבנה שכזו תיתן מענה מיטבי. חשוב מאוד להבין כי המשך צריכה מוגברת של אותם המשקאות יוכל להוביל אתכם בעתיד לאותן תוצאות ולשיניים צהובות.

7. גם מאכלים יכולים להזיק לצבע השן

ממש כמו משקאות כך גם מאכלים מסוימים מכילים חומציות גבוהה ועתידים להכתים את השיניים. הבולטים שבהם פירות ההדר והעגבניות. ישנם גם רטבים בעלי פיגמנט הנדבק לאימייל השן ופוגע בלובן השן, לדוגמה סויה וקארי.

ראשית מומלץ לא להפריז במאכלים הללו ושנית, אם הפרזתם אז הלבינו את השיניים בלייזר והימנעו מאכילה מופרזת.

שיניים צהובות
אחרי הלבנת שיניים בלייזר

8. עששת אצל ילדים עלולה להצהיב את השיניים

לפי דוח של המועצה לבריאות הילד עולה כי מחלת העששת היא המחלה השכיחה ביותר בקרב ילדים וכי 40% מהם נגועים במחלה. עששת היא מחלה זיהומית המובילה להרס הרקמות הקשות של השיניים. עם המחלה נהרסת זגוגית השן וכתמים צהובים לא מחמיאים מופיעים על פני השן.

במקרים של עששת אצל ילדים יש לפנות בהקדם לרופא השיניים. האחרון יאבחן את המחלה, יעניק סדרת טיפולים לעצירת התקדמות המחלה ויסייע לטפל בתסמינים.

9. אבנית אצל מבוגרים בהחלט מוסיפה צבע

אבנית בשיניים תוביל בסופו של יום לשיניים צהובות. מהי אותה אבנית? אלו הם חיידקים, ומינרלים הנדבקים לשן ויוצרים רובד פלאק. לפלאק הזה פוטנציאל נזק, שכן אצל חלק מהאנשים הוא משווה גוון צהוב לשיניים.

שן צהובה בגלל פלאק

הטיפול להפחתת אבנית בשיניים הוא ביקור תדיר אצל השיננית והיגיינת פה תדירה. צחצוח שיניים פעמיים ביום, חוט דנטלי וביקור דו שנתי אצל השיננית עתידים לסייע לכם למנוע היווצרות של רובד פלאק והצהבה מיותרת של השיניים.

לסיכום – כמה מילים מרופא השיניים,

אף אחד מאיתנו לא רוצה שיניים צהובות אך לחלקנו אין מנוס מכך.

צבע השיניים מושפע מזגוגית השן (שכבת האימייל) ושכבת הדנטין (בעלת צבע כהה וצהבהב). ככל שהזגוגית היא עבה יותר כך אנו פחות חשופים לדנטין וצבע השיניים הוא לבן יותר.

חלק מהסיבות המובילות לשיניים צהובות הן מולדות וחלקן בשליטתנו הישירה.

כיום, אנו עדים לטיפולים אסתטיים יעילים ובטוחים לטיפול בשיניים צהובות.

הטיפול המומלץ לאנשים צעירים ובריאים הוא הלבנת שיניים בלייזר, הלבנה המבהירה את השיניים עד ל-9 דרגות בהירות יותר מהמצב ההתחלתי שלהן.

מי שלא ירווה נחת מטיפול הלבנה בלייזר וצריך "תותחים כבדים יותר" יוכל לבקש ציפוי חרסינה לשיניים. מדובר על טיפול המשווה מראה בוהק, לבן וזורח ומשפר את צורת השיניים, אך כזה שגם העלויות שלו גבוהות יותר מטיפול הלבנה בלייזר.

חשוב לדעת כי ישנן גם הלבנות שיניים ביתיות הנמכרות בבתי מרקחת וכד'. גם בהן יש חומר פעיל ועוצמתי כחמצן העלול לגרום לרגישות בשיניים. לכן, לפני כל הלבנת שיניים התייעצו עם רופא. בנוסף, במצבים בהם יש סתימות, חורים או שחזורים יתכן והלבנה תהיה מורכבת יותר או אפילו תוביל לתוצאות לא אחידות. לפיכך, ביצוע הלבנת שיניים אצל רופא עם ניסיון עתידה להתגלות כפתרון הזול והאסתטי ביותר לאורך זמן.

דבר נוסף, אני ממליץ לכל קהל הלקוחות שלי לא להשתמש במשחות על בסיס פחמן פעיל מכיוון שהן מורידות חומר שן, ממש כמו פילינג לפנים. דבר הגורם לשן להיות מחוספסת ולספוח עוד צבע.

ד"ר יואב אורבך – מתמחה בהשתלות שיניים ואסתטיקה דנטלית

המאמר נכתב על ידי ד"ר יואב אורבך, דוקטור לרפואת שיניים, עמית של הקונגרס הבינלאומי של Orplant Implantologists, המתמחה בתחומי השתלות שיניים ואסתטיקה דנטלית.

במרפאת השיניים שלנו בירושלים אנחנו נתקלים בעשרות רבות של מקרים של שיניים צהובות מדי חודש ומציעים למטופלים את תכנית האסתטיקה האידיאלית, זאת שתעלה בקנה אחד עם פונקציונליות ובריאות איתנה.
אנחנו מציעים לכם לא להתעלם משיניים צהובות, הרי הן יכולות להעיד על בעיית שיניים חמורה יותר ולפגוע לכם בדימוי העצמי.

אתם יותר ממוזמנים ליצור איתנו קשר ולברר אודות החלופות האפשריות עבור השיניים שלכם. תודה רבה על הסבלנות והקריאה!

 

תפריט נגישות

יש דברים שלא כדאי לחכות איתם..
       התקשרו עכשיו, או השאירו פרטים
ותתחילו לחייך.